Processed with VSCO with al3 preset

Jouw brand gaat helemaal niet om jou

We gaan het hebben over de nummer één fout die ondernemers vaak maken wanneer het over branding gaat. 

Brand positionering gaat helemaal over hoe jij jouw product of service neerzet. Je wilt dat jouw doelgroep aan jouw brand gaat denken wanneer ze jouw product of dienst nodig hebben. Je wilt dus een plekje creëren in het hoofd van jouw volgers. Je wilt dus nadenken over hoe je praat over wat jij te bieden hebt, hoe jouw brand ‘klinkt’, wat voor gevoel jouw brand opwekt bij jouw volgers en hoe dit zich onderscheid van anderen in jouw branche. 

Als je niet heel bewust hiermee om gaat kan het maar zo zijn dat jouw branding haar doel mist. Dat dit niet op de juiste manier aan komt bij jouw volgers. Dus tijd voor en stukje waarheid. Want ik wil dat jouw branding haar doel bereikt, namelijk de juiste klanten voor jou aantrekt. 

Het gaat niet om jou

Oke, klinkt wat kort door de bocht he? Maar ik heb je aandacht. Wat ik het meest mis zie gaan is dat een ondernemer keuzes maakt op basis van wat zij zelf aan voorkeuren heeft, of zij zelf fijn vinden. Objectiviteit hier in is best lastig om te behouden. 

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind dat positionering begint bij jou. Jij hebt bepaalde talenten, visies, dromen. Daar begint het mee. Dat je nadenkt over waar wil je anderen bij helpen, maar ook waar word jij het gelukkigst van. Welk soort klanten wil je hebben. Wat wil je bereiken? Wat past bij jou? Dus je begint met jouw visie scherp krijgen.

Maar als we daarna het gaan hebben over de vertaalslag naar jouw volgers toe dan wil je objectief blijven. Je wilt niet zomaar invullen vanuit jouw eigen voorkeuren. 

Jouw klant is de hoofdpersoon

Het gaat niet om jouw voorkeuren of wat jij denkt dat een ander nodig heeft. Het gaat om jouw ideale klant en hoe je voor hem/haar een probleem oplost. Dus als eerste moet je volledig gaan begrijpen wat precies hun pijnpunten zijn. En vervolgens wat hebben ze nodig om dit op te kunnen lossen. 

Ben je het met mij eens? Maar hoe doe je dit dan?

Aandacht

Voordat je überhaupt kan gaan verkopen aan jouw klant moet je hun aandacht weten te pakken. Dat ga je niet perse doen met een brand wat gebaseerd is op wat jij fijn vind ogen. 

Om de aandacht te kunnen pakken moeten ze door wat jij zegt en deelt voelen en zien dat jij ze begrijpt. Je moet haar taal spreken, haar struggles en problemen snappen, laten zien hoe ze kan komen waar ze wilt zijn. Je moet dus heel goed weten tegen wie je het hebt en jouw ideale klant als een specifiek persoon gaan zien. 

Dus je wilt de aandacht pakken en haar taal spreken en vervolgens de oplossing bieden waar jouw klant zo naar verlangt.

Strategie

Als ik dus (zowel visueel als content) bezig ben met een brand strategie voor mijn klant, ben ik niet bezig met mij klant… Maar haar klanten… Snap je hem nog? 🙂

Natuurlijk begint het bij jou als ondernemer zelf. Ik geloof namelijk dat je altijd raakvlakken hebt met de doelgroep die je wilt bereiken. Dat is waarom jij ze zo goed kan begrijpen en helpen. Dus ik begin altijd met vragen aan jou als ondernemer. Waar wil jij naar toe, waar hou jij van, wat is jouw stijl?

Maar daarna gaan we een stap verder. Ik leer de ideale klant kennen van de ondernemer die ik help. Een stap die veel designers en websitebouwers naar mijn idee niet bewust genoeg nemen. 

Wat zegt bijvoorbeeld de kleurenpsychologie achter jouw huisstijl kleuren? Wat roept dit voor gevoel op bij jouw klanten? Denk je daar over na? Wat vertel en deel je? Weet jij of dit aansluit bij de pijnpunten, maar ook de dromen en verlangens van jouw klanten? Je wilt een strategie ontwikkelen die begint vanuit jou en eindigt bij jouw ideale klant. 

Je wilt een brand wat resoneert met jouw volgers. En daar bouw je een strategie op. 

Maar ik moet ook blij zijn met mijn brand

Yes, helemaal mee eens! Dat is het mooie. De positionering van jouw brand is daar waar de vlakken elkaar raken. Ik geloof absoluut dat een brand moet passen bij wie jij bent en waar jij voor staat.

Jouw brand wordt geboren bij jou, zeg ik altijd maar. Het ontstaat bij jou. Jouw dromen en talenten en de dingen die jij belangrijk vind voor jouw klanten. Maar de volgende stap is dat je nog bewuster gaat onderzoeken en nadenken wat jouw klant belangrijk vind. Die overlap, dat is jouw brand. 

Jouw Brand Strategie

Wil jij ontdekken hoe je een sterker brand kan creëren en hoe jij je nog beter kan positioneren? Wil je leren hoe jij de juiste content op de juiste manier deelt, zodat jouw ideale klant niet alleen geraakt wordt maar ook over durft te gaan naar kopen? 

Doe dan mee met de 4-daagse training: Get Noticed & Start Selling. Ik geef deze training éénmalig gratis! De training is ter waarde van € 249 euro en ik beloof je, het gaat je enorm helpen in de groei van jouw bedrijf.