Waarom promotionele fases voor elk bedrijf nuttig is

Wanneer je een nieuwe business begint dan is het logisch dat je dit de wereld in wilt blazen met een toffe campagne. Hetzelfde geld voor een nieuwe lijn, een nieuwe training, een nieuwe website. Noem maar op. Een buzz creëren rondom iets nieuws kennen we en we weten allemaal dat dit belangrijk is.

Lanceringen

De term ‘lanceren’, overgevlogen vanuit Amerika, horen we steeds vaker langskomen in de marketingwereld. Maar vaak zien ondernemers nog niet helemaal wat hier nu precies mee bedoelt wordt en of dit überhaupt nuttig is voor hun eigen bedrijf. Meestal linken we de term aan iets nieuws lanceren. Maar wist je dat voor elk bedrijf dit super waardevol kan zijn?

‘Lanceren’ is voor iedereen. Niet alleen om een nieuw online programma uit te verkopen, maar voor elk product of dienst die je maar kan bedenken. Waar het om draait is dat je een korte periode focust op de verkoop van jouw aanbod (wat dit dan ook is) en hier een toffe marketing campagne rondom bouwt. In deze korte promotionele fases bied je enorm veel waarde aan jouw volgers en laat je zien wat je te bieden hebt.

Waarom is dit zo belangrijk en werkt deze manier van marketing zo goed?

  1. Als al jouw ideeën in je hoofd blijven zitten heeft het op niemand impact.

    Klinkt simpel, maar dat is toch wat ik vaak zie bij ondernemers. We hebben super mooie ideeën en veel waarde te bieden, maar als we dit niet de wereld in bazuinen weet niemand er van.

    Als je echt wilt dat jouw idee een impact gaat hebben dan moet je het serieus nemen, er een plan van maken, het uit je hoofd in de wereld krijgen. Dit is best spannend. Veel ideeën worden uiteindelijk niet uitgewerkt tot een aanbod, omdat we niet willen falen of nog een beetje onzeker zijn of mensen hier wel op zitten te wachten.

    Wat als Steve Jobs al zijn briljante ideeën niet had doorgezet? Dan was hij niet verder gekomen dan een handje vol mensen vertellen over zijn idee en had hij mensen niet zo van dienst kunnen zijn, zoals zijn producten nu nog steeds doen.
  2. Marketingcampagnes helpen je om veel meer bereik te krijgen en meer mensen blij te maken.

    Jouw ideeën uitwerken tot echt een plan en een aanbod is één ding, maar dan nog met een enorme buzz de wereld in krijgen. Vaak als we dan een tof aanbod denken te hebben, hebben we nog niet de tools en kennis om dit aan het grote publiek te laten zien. Je roept wat link en rechts, maar het heeft niet het resultaat waar je op gehoopt had. Een goed uitgewerkte marketingcampagne zorgt ervoor dat je in korte tijd enorm veel bereik hebt, en ook fijn, daadwerkelijk volgers helpt om klant te worden. Zo kun je in een korte tijd met focus enorm groeien, zowel in je bereik als ik omzet. 
  3. Je helpt mensen van koud naar warm te komen

    Mensen zien de waarde niet totdat jij ze dit verteld. Je wilt nieuwe volgers helpen om van koud (ze kennen je nog niet en weten niet of jouw aanbod bij ze past) naar warm (enthousiast en klaar om klant te worden) te komen. 

    Een volger gaat door verschillende fases heen om van koud naar warm te komen. Ze zien iets van je langs komen en denken, hey… dit is misschien interessant’. Vervolgens wil je ze helpen om uit te vinden of wat jij te bieden hebt past bij wat zij nodig hebben of blij van worden. Daarnaast wil je ook andersom dat je de volgers filtert. Je wilt namelijk andersom ook goed matchen. Je wilt blij worden van je klanten. 

    In zo’n promo fase waar je actief en creatief waarde aan het delen bent met je volgers met als doel om je aanbod te verkopen, neem je ze mee in deze fases. Je geeft ze een voorproefje en laat jezelf zien. Jouw visie, waar jij voor staat en uiteindelijk ook wat jij te bieden hebt. 
  4. Buiten deze korte promotionele fases om kun je relaxen en ondernemen vanuit vrijheid en rust. 

    Dit is voor mij een hele belangrijke! Ik wil leven en ondernemen op mijn manier. Ik heb de eerste jaren als ondernemer ontzettend hard gewerkt. Door de jaren heen heb ik ontdekt voor zowel mij zelf als ook voor mijn klanten hoe je marketing & branding zo gaat inzetten dat dit je een doorlopende stroom aan klanten oplevert.

    Ik plan een mijn campagnes ruim van te voren in en die werk ik al helemaal uit. Mijn grootste deel omzet komt uit dit soort campagnes, waardoor ik de rest van het jaar heerlijk kan ondernemers vanuit vrijheid, plezier en financiële rust. Juist doordat deze korte periodes van focus zorgt voor enorm veel bereik en omzet hoef je daarna niet meer gericht te zijn op verkoop. Dit geeft veel meer vrijheid. Je kan lekker even een break nemen, je dagen indelen hoe je wilt, de projecten aannemen die langskomen en waar je echt blij van wordt.

    En wat mijn klanten ook vaak aangeven is dat ze voor het gebruik van deze methode ze het vaak ineens benauwd kregen omdat ze weer opdrachten of bestellingen nodig hadden. Dan gingen ze links en rechts weer proberen te verkopen. Het geeft soms zo’n onrust als je geen grip hebt op je verkoop en waar je volgende klanten weer vandaan moeten gaan komen. Uiteindelijk ben je veel meer tijd en energie kwijt op deze manier. 
  5. Je bent veel meer van waarde voor je volgers.

    Andersom geld dit dus ook voor jouw volgers. Volgers krijgen genoeg ‘sales’ berichten te zien. Vaak helemaal zonder goed uitgewerkt plan er achter. Verkoopberichten zonder een goed uitgewerkte campagne sluit vaak helemaal niet aan bij de volger. Ze zijn hier nog niet klaar voor, nog niet warm genoeg voor. Je moet ze bewust meenemen op ontdekkingsreis. 

    Het kan dus storend worden als een bedrijf tussendoor maar salesberichten blijft delen. Daarnaast zie je vaak dat zo’n bericht geschreven is vanuit wat jij als ondernemer te bieden hebt. Er is niet zo uitvoerig nagedacht over wat jouw volger nodig heeft om genoeg vertrouwen te krijgen in jouw aanbod. 
  6. Je leert beter te luisteren en krijgt meer betrokkenheid.

    Last but not least. Dit is misschien nog wel de meest waardevolle bijkomend voordeel. In zo promo fase ben je gericht op je doelgroep. Het gaat niet om jou, het gaat om wat zij nodig hebben. Je leert in zo’n fase enorm goed luisteren. Wat zijn hun pijnpunten, wat hebben ze nodig? Zelfs als je campagne naar jouw gevoel flopt en je krijgt er niet de sales uit die je had gehoopt, dan nog was die waardevol. Je hebt geleerd, je doelgroep is meer betrokken en jij hebt beter geluisterd naar ze. Reken maar dat dit zorgt dat jouw volgende campagne beter gaat. Maar ook dat je zo steeds meer voldoening en plezier krijgt in verkopen, omdat je steeds meer van waarde kan zijn voor jouw ideale klant. 

Ben je benieuwd hoe je een succesvolle marketing campagne kan ontwikkelen? In deze gratis stappenplan neem ik je mee in mijn bewezen ‘High Impact Marketing’ Methode

Brand, Business & Bloom

In 16 weken tijd leer jij hoe je moeiteloos, met plezier en continue jouw bedrijf kan laten groeien.