socialsquares_summerwork47-1

DE 5 MEEST GEMAAKTE FOUTEN OP EEN WEBSITE

Een grote groep vrouwelijke ondernemers is momenteel bezig met de Check Je Website challenge van SHE Factory waarvan vandaag alweer de derde week start. Het is heel interessant om te zien hoe goed deze challenge bijgehouden wordt door de deelnemers. Hij blijft de aandacht vasthouden. En dat snap ik wel, omdat je website zo enorm belangrijk is. Ik zie bij de deelnemers een echte drive om hun website zo effectief mogelijk in te zetten. Die drive heb jij vast ook! Maar dat gaat helaas niet lukken als jij één van deze 5 fouten maakt op je website.

1. SEO

Op een goede, effectieve website is niet alleen aandacht voor hoe mooi het er allemaal uitziet, maar ook voor hoe goed de website gevonden wordt. Daarbij moet je denken aan het gebruik van de juiste plugins en de goede zoektermen. Is er op jouw website een SEO plugin geïnstalleerd die je ook echt gebruikt? En zijn jouw webteksten geschreven op basis van een gedegen zoekwoordenonderzoek en SEO advies? Daarbij moet je niet alleen denken aan zoektermen aan de voorkant van je website, maar ook aan metateksten aan de achterkant, alt-teksten achter de foto’s en blogs waarin de lange zoektermen terugkomen. Heb je dit alles niet, dan zal je website veel minder goed vindbaar zijn en dat betekent dat je een koude doelgroep misloopt!

2. DESIGN

Een tweede fout die vaak gemaakt wordt is dat het design van een website klanten eerder afschrikt dan aantrekt. Denk aan een chaotische paginastructuur, schreeuwerige kleuren, rommelige uitlijning of een enorm ouderwetse opzet. Jouw website is je visitekaartje. Hier wil je echt laten zien wie jij bent! Het moet jouw brand weerspiegelen. Denk dus goed na over wat je met de website wilt uitstralen. Welke associaties wil je oproepen en hoe zorg je ervoor dat je dat ook echt doet met je website? Als het goed is komen jouw huisstijlkleuren duidelijk terug op je website en gebruik je niet zomaar andere kleuren. Je website moet in balans zijn en op de juiste plekken triggeren door het gebruik van vormen, kleuren, knoppen en beelden. Wil je een testje doen? Knijp je ogen half dicht en bekijk je website door de wimpers heen. Ziet het er rustig uit? Of zie je dat het nogal rommelig en uit balans overkomt? En zie je zo ook heel duidelijk op welke plekken je website extra aandacht vraagt voor bijvoorbeeld een call-to-action, trechter, slogan of iets anders?

3. DOOD

Wat ik heel vaak zie op websites is dat de pagina’s ‘doodlopen’. Dat betekent dat er aan het einde van de pagina niks meer is. Een bezoeker leest de tekst van boven naar beneden en wordt onderaan niet meer getriggerd of meegenomen naar weer een andere pagina. Zo raak je dus heel makkelijk bezoekers kwijt, terwijl je ze op de website wilt houden totdat de bezoeker ook echt klant is geworden. De krachtigste tip is om te zorgen voor een enorm goede footer. Niet alleen maar je kvk-nummer en privacyverklaring onderin, maar ook links naar pagina’s, een contactformulier en je contactgegevens. Verder moet je aan het einde van de tekst op een pagina altijd goede call-to-actions gebruiken. Meestal is dat een knop naar een andere pagina. Een webbouwer denkt altijd na over de route die bezoekers afleggen op een website. Is de route op jouw website in orde?

4. MOTOR

Ik zie vaak bedrijven die hun website gebruiken als een soort brochure in de kast in de wachtkamer van de dokter. Hij is nou eenmaal een keer gemaakt en neergezet in een display. Maar verder gebeurt er niks meer mee en eigenlijk leest ook nooit iemand het foldertje. Zo wordt een website vaak gebouwd, gelanceerd en daarna gebeurt er niks meer mee. En dat is heel onverstandig. Allereerst omdat je hoger in de Google zoekresultaten komt, als je website actief is. Dat betekent dat er regelmatig dingen op moeten veranderen. De simpelste manier om hier voor te zorgen is door middel van een blog. Maar nog slimmer: gebruik je website ook echt als een motor! Heb je een leuke campagne? Zorg voor een goede landingspagina. Heb je een speciale actie? Zorg voor een mooi nieuw blok op de homepagina. Laat inschrijvingen, acties en campagnes altijd via je website lopen. Zo leid je potentiële klanten meteen door je website heen zodat je van een koude bezoeker een warme klant kunt maken.

5. INVESTEREN

De allergrootste misser die ik tegenkom is dat ondernemers niet willen of durven te investeren in hun website. En dat is zo jammer! Met de juiste hulp kun je absoluut zelf ook een toffe website neerzetten. Maar zorg dat je de goede kennis leert. Of huur iemand in om het voor je te bouwen. Je wilt geen kansen laat liggen op het gebied van vindbaarheid, merkassociatie, triggeren en effectiviteit. Investeren in een goede, sterke, effectieve website is het waard!

Binnenkort lanceer ik in de SF Academy een uitgebreide training over hoe je zelf een sterke website bouwt. Ik leer je alle tricks zodat je nooit meer afhankelijk bent van een designer, maar echt jouw eigen brand bouwt! Ik heb er zoveel zin in! 

Laat je het liever doen? Ieder zijn ding en in zijn kracht.  Misschien mijn andere bedrijf SHE Factory wat voor je betekenen: Download mijn gratis infobrochure.